Korona-aika on lisännyt suomalaisten pelaamista. Esimerkiksi lautapelien suosio on noussut. Videopeleissä opetukseen liittyvien pelien pelaaminen on kasvanut, ja perinteiset räiskintäpelitkin pitävät pintansa.
Vuoden 2020 Pelaajabarometrin mukaan poikkeusolot ovat lisänneet pelaamista nimenomaan kolmi- ja nelikymppisten sekä 10–19-vuotiaiden joukossa.
Pelaamiseen ovat poikkeusoloissa vaikuttaneet etenkin uudet työnteon muodot. Kotona on jouduttu käyttämään digitaalisia laitteita myös työn ja opiskelun tiimoilta, ja sitä kautta digitaalinen pelaaminen on tullut tutummaksi yhä laajemmille ihmisryhmille.
– Opetus- ja oppimispelien pelaaminen on lisääntynyt korona-aikana, ja yksi syy tähän on etäopiskelu ja -koulu, jonka yhteydessä oppimispelejä on hyödynnetty entistä enemmän, sanoo Tampereen yliopiston tutkija Jani Kinnunen.