Pelejä käytetään yhä
enemmän opetuksessa, vaikka aivan selvää kuvaa niiden tehokkuudesta ei ole.
Myös opettajilta vaaditaan taitoa pelien käyttöön, jotta niiden niveltäminen
opetukseen luonnistuisi. Turun yliopistossa kansainvälisen politiikan
opiskelijat tutustuivat diplomatian koukeroihin pelaamalla.
Pelejä käytetään monenikäisten oppilaiden opetuksessa. Esimerkiksi lukemisen opetteluun on olemassa tueksi tietokonepelejä. Uutisvideossa mukana oleva Diplomacy taas on vanha diplomatia- ja strategiapeli. Yhdysvaltalaisen Allan B. Calhamerin kehittämä peli julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 1959. Pelin perusversio sijoittuu Eurooppaan ennen ensimmäistä maailmansotaa. Pelaajat ohjaavat Euroopan silloisia suurvaltoja ja solmivat vastapelaajiensa kanssa erilaisia sopimuksia. Diplomatia on juuri kansainvälisten suhteiden hoitamista eli esimerkiksi rauhasta tai maiden välisestä kaupankäynnistä sopimista. Diplomatiaan perehdytään esimerkiksi osana valtio-opin opintoja.
Uutisvideossa mainittu oppimisen analytiikka tarkoittaa oppimiseen liittyvän datan keräämistä, mittaamista ja analysointia. Sen perusteella opetuksen ja oppimisen tapoja ja työkaluja voidaan kehittää. Oppimisen analytiikka liittyy digitaalisten oppimisvälineiden yleistymiseen. Esimerkiksi matematiikkaa tai vieraita kieliä opettava tietokonepeli voi pitää kirjaa opiskelijan tekemistä tehtävistä ja näyttää esimerkiksi kuvan avulla, miten hyvin ne ovat menneet.
Pelillisen ja yhteisöllisen opiskelun yleistyminen liittyy myös yleisempään työelämän muutokseen. Suomen eOppimiskeskuksen julkaisemassa raportissa esitetään, että nopeasti muuttuvassa työelämässä korostuu jatkossa epämuodollinen oppiminen. Virallisten koulutuspäivien sijaan korostuu työporukan kesken työtilanteissa oppiminen. Tämä on samantyyppistä oppimista kuin yhdessä pelatessa.