Virtuaalipelit ovat lähdössä liikkeelle toden teolla ja myös kotimaiset tekijät ovat vahvasti mukana markkinoilla. Keinotodellisuutta hyödyntäviä tuotteita suunnitellaan myös vanhemmalle väelle.
– Virtuaalitodellisuus on siirtänyt elokuvat ihmisen pään sisään.
Sinä oletkin yhtäkkiä elokuvan keskipisteessä tai tietokonepelin keskipisteessä
ja liikut sen elokuvan sisällä, kun ennen katsoit ruutua, selittää
Pikseli-virtuaalipuiston toimitusjohtaja ja pääomistaja Jan Hursti.
Lucky You Studion Tuomas Karmakallio kertoo, että tähän
mennessä eri puolilla maailmaa on tuotettu noin sata laadukasta virtuaalipeliä
ja näistä kymmenkunta Suomessa.
Virtuaalituotteiden suuren yleisön kiinnostukseen vaaditaan
vielä sekä laitteistojen keveneminen että itse sovellusten tarinoiden,
visuaalisuuden ja käytettävyyden kehitys. Keinotodellisuutta hyödynnetään myös
muun muassa lentäjien koulutuksessa, lääketieteessä ja kiinteistönvälityksessä.