Esitysten vuokraaminen ja yhteistuottaminen on yleistä ooppera- ja balettitaloissa. Näin säästetään kustannuksia, ja työntekijöitä riittää paremmin omien tuotantojen tekemisen. Yle Uutiset seurasi Giselle-baletin valmistumista Kansallisbaletissa.
Oopperan ja baletin maailmassa esityksiä vuokrataan muualta tai niitä tuotetaan yhdessä. Puvut ja lavasteet kiertävät pitkin maailmaa samoin kuin taiteellinen visio. Vain teosten esittäjät vaihtuvat, sillä talot haluavat käyttää omaa solistikuntaansa. Yhteistuotannoilla ja vuokrauksella saadaan jaettua kustannuksia ja pidennettyä teosten elinkaarta. Kierrättämisellä on myös monia muita hyviä puolia.
–
Pyrimme tarjoamaan noin kahdeksan ensi-iltaa vuodessa. Meidän pajojen, kuten
ompelimon tai lavastamon kapasiteetti ei vain kerta kaikkiaan riitä tekemään
itse näitä kaikkia. Siksi vuokraamme ja teemme yhteistuotantoja. Näin pystymme
tekemään ohjelmistosta mahdollisimman monipuolisen, perustelee Kansallisbaletin
taiteellinen suunnittelupäällikkö Sampo Kivelä.
Kierrättämällä teoksia Helsinkiin
saadaan sellaisiakin esityksiä, joita ei ryhdyttäisi itse tuottamaan alusta
loppuun. Samalla pysytään ajan hermolla ja suomalaisyleisö pääsee näkemään
samoja esityksiä, joista Euroopassa kohistaan.