Maailman esitetyimpien oopperasäveltäjien joukkoon kuuluvan Kaija Saariahon kamariooppera "Only the Sound Remains" on saanut Suomen ensi-esityksensä Kansallisoopperassa. Kahdesta itsenäisestä tarinasta koostuva teos sukeltaa valoihin ja varjoihin. Saariaho on synesteetikko eli hän kuulee värejä.
Kaija
Saariaholle sävyt ovat musiikillista äidinkieltä. Hänen mielessään esimerkiksi
soittotapa vaikuttaa valon määrään musiikissa. Tietynlainen ääni hohkaa
kirkkaana silmillä, toisella tapaa tai eri soittimella soitettu on tummien
varjojen peitossa. Tietyistä harmonioista syntyy väriassosiaatioita.
Saariaho on synesteetikko kuten säveltäjäkollegat Franz Liszt, Jean Sibelius ja Oliver Messiaen.
Kansallisoopperassa Suomen
ensi-iltansa viime viikolla saanut Only the Sound Remains (2016) leikkii valoilla ja varjoilla,
harmaan ja mustan sävyillä. Säveltäjä tosin tähdentää, ettei sävellysprosessia
voi yksinkertaistaa tiettyjen värien kuvaamiseksi äänillä.
– Tietysti olen ajatellut valon ja varjon
välimaastoa instrumentaalikirjoituksessani, mutta en ole siihen erityisesti
keskittynyt, hän sanoo.